روزانه

  • ۰
  • ۰

مقاله درباره میراث فرهنگی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 9

میراث فرهنگی

"میراث" در لغت به معنی آن چیزی است که به ارث رسیده است. این واژه مفهوم انتقال از گذشته به آینده را می رساند. در واقع، به میراث بایستی به عنوان ماترکی نگاه کنیم که از نیاکان دریافت کرده و لازم است به نسل های آینده انتقال دهیم.

"میراث فرهنگی" نبوغ خلاقه مردمی است که در گذشته دور، گذشته نزدیک و در حال حاضر زندگی می کرده و می کنند. این گونه میراث، یعنی میراث فرهنگی، درباره سنت ها، عقاید و دست یافته های هر کشور و مردم آن سخن می گوید.

دو نوع شاخص میراث فرهنگی عبارتند از: "میراث مادی" و "میراث معنوی". نوع نخست شامل مواریثی است که به طور فیزیکی قابل لمس هستند، مانند بناها، مجسمه ها، نقاشی های دیواری، اشیاء و غیره.

نوع دوم، با آثار غیر مادی به جا مانده از گذشتگان، از جمله موسیقی، رقص، ادبیات، تئاتر، زبان، دانش سنتی، مراسم مذهبی، آیین های سنتی و غیره، سر و کار دارد.

میراث مادی، به نوبه خود، شامل میراث منقول(که به راحتی از مکانی به مکان دیگر قابل انتقال است) و میراث غیر منقول(که قابل انتقال به مکان دیگر نیستند) می شود. سابقاً و خصوصاً در قوانین ملی کشورها میان میراث منقول و غیر منقول، تفاوت زیادی وجود اشت و ارزش تاریخی بیشتر به یادمان ها، اشیاء عتیقه و کارهای هنری، معطوف بود. لیکن در سده های اخیر، اهل فن بر کمرنگ کردن مرز میان میراث منقول و غیر منقول و یکپارچه سازی تمام وجوه میراث تمایل بیشتری نشان داده اند. علاوه بر این، یکی دیگر از وجوه بسیار مهم میراث، یعنی ارتباط میان میراث و جامعه، امروز جایگاه ویژه ای یافته است. به این ترتیب که میراث فرهنگی اعم از انواع مادی و غیر مادی آن بایستی در ارتباط با ارزشهای فرهنگی جامعه تولید کننده آن، مطالعه و بررسی شود.

معنی واژه میراث فرهنگی در طول دهه های اخیر تحول یافته است. در ابتدا این واژه تنها به شاهکارهای هنری و ارزش های تاریخی اطلاق می شد، لیکن اکنون معنای وسیع تری یافته و آنچه را که برای مردم دارای اهمیت ویژه است، شامل می شود. امروزه واژه میراث شامل میراث فرهنگی و میراث طبیعی است. این بدین معنی است که شناخت و درک کامل تنوع فرهنگی، بدون توجه ویژه به میراث طبیعی میسر نیست، طبیعت و فرهنگ به طور ذاتی در ارتباط با یکدیگر هستند؛ بشر محیط افراد خود را تعدیل کرده و محیط نیز بر فعالیت های انسان تأثیر گذار بوده است. گرچه قسمت عمده آثار فرهنگی در دو دسته محوطه های فرهنگی و طبیعی قابل تقسیم بندی هستند، لیکن گونه سومی نیز وجود دارد که تلفیقی از مصادیق فرهنگی و طبیعی بوده و امروزه تحت عنوان میراث تلفیقی شناخته می شود.(برای اطلاع بیشتر به کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان رجوع کنید)

مصادیق میراث فرهنگی به طور خلاصه ی توانند دربرگیرنده یک و یا چند مورد از موارد زیر باشند:

آثار معماری و یادمان ها؛ مراکز تاریخی؛ مجموعه بناها؛ موزه ها؛ آرشیو ها؛ کتابخانه ها؛ محوطه های باستانی؛ غارهای اولیه؛ مناظر فرهنگی؛ پارک ها و باغ های تاریخی؛ پارک های زیستی جانوری و گیاهی؛ باستان شناسی صنعتی و یا سنت های شفاهی، آداب اجتماعی؛ دانش سنتی؛ صنایع دستی، فضاهای فرهنگی و...

مصادیق میراث طبیعی نیز می توانند شامل موارد زیر باشند:

مناظر زیبای طبیعی؛ شکل گیری های زمین شناسی و جغرافیایی که ارزش علمی و یا زیبایی شناسی دارند؛ محوطه های مشخص که زیستگاه گونه های در معرض خطر حیوانات و گیاهان باشد، ازجمله پارک های طبیعی و یا دریایی و...

معنای میراث فرهنگی در اساس نامه تشکیل سازمان میراث فرهنگی (1364)، این طور آمده است: به کلیه آثار باقیمانده از گذشته که نشان دهنده خط سیر انسان باشد و باعث عبرت انسان ها شود. و در قانون اساسی ایران، عناصر تشکیل دهنده میراث فرهنگی یک کشور، آثار فرهنگی – تاریخی نامیده می شوند که به طور کلی به دو بخش میراث مادی و میراث معنوی تقسیم می شود.

میراث فرهنگی معنوی شامل شخصیت های علمی ، فرهنگی و آیین ها و افکار فرهنگی است.

میراث فرهنگی مادی شامل آثار منقول و آثار غیرمنقول است، آثار منقول به آثاری گفته می شود که قابل انتقال و جابه جایی باشند مانند آثار موزه ای، یافته های باستان شناسی و...

آثار غیر منقول شامل : مجموعه های تاریخی، بناهای تاریخی، محوطه های باستانی، شهرهای تاریخی و تزئینات وابسته به معماری است

اما آیا میراث فرهنگی همان ثروت فرهنگی است؟

نکته قابل توجه این است که تمامی ثروت های فرهنگی جزء میراث فرهنگی اند اما تمام میراث فرهنگی ثروت فرهنگی نیستند، اما میراث فرهنگی را می توان به ثروت فرهنگی تبدیل کرد.

میراث فرهنگی در میان عموم مردم به چه معناست؟ بیشتر ما با شنیدن واژه میراث فرهنگی یاد سازمانی می افتیم که به نوعی مسئول نگهداری موزه ها ( به همراه آثارشان)، مجموعه های تاریخی، بناهاو سایر آثار ارزشمندی است که از دوران مختلف تا امروز برای ما و آیندگان باقی مانده است. اما با توجه به مطالب بالا این معنی به تنهایی کافی است؟ پس خود میراث فرهنگی بدون تعلق به سازمان خاصی موجودیت ندارند؟ پس چرا بسیاری از آثار فرهنگی درون مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند یا مر بوط به سازمان دیگری مانند حج و اوقاف هستند؟

آیا تا کنون از خود پرسیده ایم که ظرف گلی ای که دست به دست از بزرگان خانواده به دست ما رسیده هم جزء میراث فرهنگی محسوب می شود؟ اگر جواب منفی است پس چرا آن را دست به دست می کنیم؟ چرا مهم است که حتما آن را سالم به دست آیندگان مان برسانیم؟

اما اگر جواب مثبت باشد، آیا تابه حال از خود پرسیده ایم که برای این اثر فرهنگی چه کرده ایم؟ همان طور که همه می دانیم تمامی مبادلات در این روزگار دو طرفه است، اگر اثر فرهنگی نشان دهنده فرهنگ پیشینیان ما است پس ما برای اثر فرهنگی چه هستیم؟ اگر اثر فرهنگی ارزشمند است چون تنها جسم آن نیست که ارزش دارد، بلکه کلی اندوخته فرهنگی با خود دارد که برای آن معنویت است که آن را دست به دست می کنیم، پس ما برای این سند زنده تاریخ چه باید بکنیم؟

چرا اگر همین اثر را درون یک موزه درون ویترین ببینیم برایمان جالب می شود که حتما آن را خوب ببینیم و اصلا برای دیدن همان اثر ممکن است ماه ها برنامه ریزی کنیم تا به موزه یا ... برویم، که اگر در بیرون از خطوط مرزی ایران هم باشد باز بیشتر مورد استقبال ما قرار می گیرد. اما چرا همان اثر زمانی که در دستان ماست این گونه مهربان نیستیم؟ چرا بیشتر به ارزش های فرهنگی نهفته در این آثار بها نمی دهیم؟

بی تفاوتی ما به آثار فرهنگی مان به گونه ایست که برای خود اثر موجودیتی قائل نیستیم و حتی در ذهن خود تعریفی که داریم بسیار کلی و سازمانی است، مانند این که در تعریف کتاب، تنها به ناشر آن توجه شود، پس خود کتاب و نویسنده چه می شوند؟

برای هر یک از ما پیش آمده است به طور کاملا اتفاقی پا به منطقه ای گذاشته ایم که پر از تکه سفال های تاریخی است، چرا بیشتر از این که به فکر سامان دادن این تکه ها باشیم به فکر برداشتن غنیمت از آنیم؟ اگر جام طلایی در این منطقه پیدا کنیم چه کار می کنیم؟ برای خود بر می داریم؟ تحویل سازمان مربوطه می دهیم؟ یا آن را در جای خود رها می کنیم؟ اگر اثری فرهنگی است پس متعلق به تمامی انسان هایی است که در این جهان هستند، یعنی روزی خالق این اثر آن را برای دیگر انسان ها خلق کرده است. پس بزرگ تر ببینیم و بدانیم که ما هم می توانیم وظایفی در برابر آثار فرهنگی داشته باشیم، ممکن است امروز این وظیفه را با نمایش درست آن به تمامی انسان ها انجام دهیم و فردا با نگهداری و حفاظت آن در برابر غارتگران به گونه ای دیگر خدمتی به این اثر فرهنگی کرده باشیم.

آن چه اهمیت دارد برخورد درست ما به عنوان یک انسان در هر جای دنیا، با این آثار است

نظر اسلام در مورد حفاظت از میراث فرهنگی چیست؟

میراث فرهنگی

میراث فرهنگی، آن چیزی است که از گذشته به یادگار باقی مانده، بیانگر فرهنگ و تمدن گذشتگان یک ملت می باشد . بر این اساس ، میراث فرهنگی، شامل مکان های تاریخی و مذهبی، نظیر مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه ها، کلیساها،کنیسه ها، اشیا و صنایع تاریخی، آثار علمی، هنری و هر چیزی است که دبا این موضوع در ارتباط باشد.

اهمیت میراث فرهنگی در اسلام

حفاظت و توجه به میراث فرهنگی، جایگاه و نقش مهمی در آموزه های اسلامی دارد و در یک تقسیم بندی، می توان سه عامل مهم زیر را برای این موضوع برشمرد:

1. اهتمام به علم و دانش؛ بخش عظیمی از میراث فرهنگی ، از متون و آثار علمی گذشتگان تشکیل شده است که با انتقال اندوخته های علمی پیشینیان به نسل های آینده، می تواند نقش عظیمی در تعلیم و پیشرفت علمی و رشد و ارتقای فرهنگ مادی و معنوی یک جامعه داشته باشد.

2. اهمیت و جایگاه والای مکان های عبادی ؛ در آیات و روایات متعددی بر ایجاد مساجد و مکان هایی که عبادت خداوند در آنها انجام شود و نیز بر حفاظت، پاکیزه نگاه داشتن، تعمیرو مرمّت و رعایت احترام آنها ،









سایر محصولات :
مقاله درباره میراث فرهنگی

مقاله درباره میراث فرهنگی...

تحقیق درباره منحنی بروکنر

تحقیق درباره منحنی بروکنر...

تحقیق در مورد بورس و اوراق بهادا1

تحقیق در مورد...

مقاله درباره نقش عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی

مقاله درباره نقش عاشورا در پیروزی انقلاب...

پاورپوینت سمینار کارشناسی گیاهان دارویی.PPT

پاورپوینت سمینار کارشناسی گیاهان دارویی.PPT...

آموزش حل مشکل عدم اتصال HOTSPOT در گوشیهای آندروید

آموزش حل مشکل عدم اتصال...

احکام دیه و توضیح مقادیر دیه کامله

احکام دیه و...

مقاله درباره کسب درآمد از طریق اینترنت

مقاله درباره کسب...

تحقیق درباره مقاومت مصالح

تحقیق درباره مقاومت مصالح...

مقاله درباره نحوه کار با برنامه هلو

مقاله درباره نحوه...

پاورپوینت سمینار درس بیو اینسترومنت

پاورپوینت سمینار درس بیو اینسترومنت...

مقاله درباره منابع تامین مالی موسسات خیریه

مقاله درباره منابع تامین مالی موسسات...

تحقیق در مورد بهداشت کودکان دبستانی

تحقیق در مورد بهداشت...

تحقیق درباره معدن سنگ آهن چغارت

تحقیق درباره معدن سنگ آهن...

احاله در حقوق بین الملل

احاله در حقوق بین الملل...

مقاله درباره عناصرسیاسی دولت

مقاله درباره عناصرسیاسی دولت...

مقاله درباره کابل چیست

مقاله درباره کابل چیست...

تحقیق درباره مسکن

تحقیق درباره مسکن...

تحقیق در مورد بهار

تحقیق در مورد بهار...

اجرای احکام جزائی

اجرای احکام جزائی...

مقاله درباره فتحعلی شاه

مقاله درباره فتحعلی...

پاورپوینت سلسله مراتب ورودی مساجد

پاورپوینت سلسله مراتب ورودی...

تحقیق درباره مسکن مهر ماهشهر

تحقیق درباره مسکن مهر...

مقاله درباره لغت نامه دهخدا

مقاله درباره لغت نامه دهخدا...

مقاله درباره نقش مدیریت در روابط انسانی

مقاله درباره نقش مدیریت در روابط...

تحقیق درباره مجتمع ورزشی و تفریحی

تحقیق درباره مجتمع ورزشی و تفریحی...

اجراى احکام و اصول سیاسى اسلام

اجراى احکام و اصول سیاسى اسلام...

تحقیق در مورد بلایای طبیعیزلزله، آتش سوزی، و

تحقیق در مورد...

مقاله درباره زندگینامه امام علی بن موسی الرضا

مقاله درباره زندگینامه امام علی بن موسی...

تحقیق درباره متره و برآورد

تحقیق درباره متره و...

مقاله درباره مارگزیدگی

مقاله درباره مارگزیدگی...

مقاله درباره لمپنیزم

مقاله درباره لمپنیزم...

اجاره به شرط تملیک

اجاره به شرط تملیک...

پاورپوینت سلسله مراتب دسترسی و دسته بندی معابر بر اساس نقش و نحوه عملکرد

پاورپوینت سلسله مراتب دسترسی و دسته بندی...

تحقیق درباره مبانی بتن

تحقیق درباره مبانی بتن...

تحقیق در مورد بزهکاری اطفال 14 ص

تحقیق در مورد بزهکاری اطفال 14 ص...

مقاله درباره معرفی رشته مهندسی پزشکی

مقاله درباره معرفی رشته مهندسی پزشکی...

مقاله درباره میرزا کوچک خان جنگلی

مقاله درباره میرزا کوچک خان...

تحقیق درباره لایه‌های روسازی

تحقیق درباره لایه‌های روسازی...

مقاله درباره کم طاقتی

مقاله درباره کم طاقتی...

اساسنامه صندوق بین‌المللی پول

اساسنامه صندوق بین‌المللی پول...

تحقیق در مورد برنامه ریزی آموزشی

تحقیق در مورد برنامه ریزی آموزشی...

مقاله درباره سعدی

مقاله درباره سعدی...

تحقیق درباره قدمت ساختمان سازی

تحقیق درباره قدمت...

مقاله درباره کره زمین و ساختمان آن

مقاله درباره کره...

تحقیق درباره قالب‌بندی

تحقیق درباره قالب‌بندی...

حقوقی ملک

حقوقی ملک...

مقاله درباره معلم محور

مقاله درباره معلم محور...

تحقیق در مورد برنامه ریزی کلان 20 ص

تحقیق در مورد...

مقاله درباره سازگاری وناسازگاری غذاها

مقاله درباره سازگاری وناسازگاری غذاها...

تحقیق در مورد سیل و خسارات ناشی از آن
تحقیق درمورد طیف سنجی نشری قوس و جرقه
تحقیق در مورد فناوری بازیافت بطری PET
تحقیق در مورد گزارشات انجام آزمایشات میکروبیولوژی محیطی
ـحقیق در مورد انتخاب روشی مناسب جهت بازسازی خلاء‌های آماری بارندگی
مقاله درباره بازیهای محلی
مقاله درباره ایلامیان
مقاله درباره XM8اسلحه انفرادی
مقاله درباره تاریخچهٔ سلاح‌های هسته ای
مقاله درباره اتو برقی
مقاله رحمانیت خدا
اخلاق و آداب دانشجویی 29 ص

کلمات کلیدی :جزء یراث فرهنگی یان یراث نقول درباره یراث فرهنگی قاله درباره یراث یراث فرهنگی یراث فرهنگی اثر فرهنگی های تاریخی آثار فرهنگی یراث طبیعی فرهنگی فرهنگی تاریخی طبیعی انسان انتقال
  • ۹۶/۰۸/۱۲
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی