عدالت اجتماعی2
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 27
مقدمه
عدالت اجتماعی از مفاهیم مقدس و والایی است که قرآن کریم آن را به عنوان یکی از هدفهای بعثت انبیاء بیان فرموده است. در آیة فوق، قرآن با صراحت به برقراری عدل در میان انسانها اشاره میکند. در این آیه میفرماید: «ما فرستادگان خودمان را با دلایل روشن فرستادیم. میزان، یعنی قوانین و مقررات عادلانه، برای چه؟ لیقوم الناس بالقسط، برای اینکه همة افراد بشر به عدالت رفتار کنند و اصل عدالت در میان بشر برقرار گردد. بنابراین، مسألة برقراری عدالت، آن هم با مقیاس بشریت، هدف اصلی و مشترک عمومی همة انبیاء بوده است.[1]
استاد شهید مرتضی مطهری در بحثها و سخنرانیهای خود بسیار به مفهوم عدالت پرداخته و از این حیث میتوان گفت که این مسأله یکی از دغدغههای فکری ایشان بوده است. برای مثال، ایشان پس از نقل حدیثی از امیرالمؤمنین علی(ع) که حضرت در آن «عدل» را بر «جود» در اجتماع ترجیح داده و به تمثیل زیبایی برای اهمیت عدالت در اجتماع میپردازد:
«عدل در اجتماع به منزلة پایههای ساختمان است و احسان از نظر اجتماع به منزلة رنگآمیزی و نقاشی و زینت ساختمان است. اول باید پایه درست باشد بعد نوبت به زینت و رنگآمیزی و نقاشی میرسد. اگر «خانه از پایبست ویران است» دیگر چه فایده که «خواجه در بند نقش و ایوان» باشد. اما اگر پایه محکم باشد در ساختمان بینقاشی و بیرنگآمیزی هم میتوان زندگی کرد. ممکن است ساختمان فوقالعاده نقاشی خوبی داشته باشد و ظاهرش جالب باشد، اما چون خراب است یک باران کافی است آن را بر سر اهلش خراب کند.»[2]
از طرف دیگر از نظر استاد مبنای بحث عدالت در اسلام را باید در خود قرآن کریم جستجو کرد همچنین وی قرآن را علت اصلی حساسیت مسلمانان نسبت به عدل و پرداختن به آن در حوزههای مختلف اسلامی میداند:
«از نظر ما ریشة اصلی و ریشة ریشههای طرحهای علمی و عملی مسأله عدل را در جامعه اسلامی، در درجة اول، در خود قرآن کریم باید جستجو کرد. قرآن است که بذر اندیشة عدل را در دلها کاشت و آبیاری کرد و دغدغة آن را چه از نظر فکری و فلسفی و چه از نظر عملی و اجتماعی در روحها ایجاد کرد.»[3]
همچنین استاد معتقد است در قرآن، همه اصول و هدفهای اسلامی از توحید گرفته تا معاد، و از نبوت تا امامت، از آرمانهای فردی گرفته تا هدفهای اجتماعی بر محورعدل استوار شده است.
«عدل قرآن، آنجا که به توحید یا معاد مربوط میشود به نگرش انسان به هستی و آفرینش شکل خاصی میدهد و به عبارت دیگر نوعی «جهانبینی» است. آنجا که به نبوت و تشریع و قانون مربوط میشود یک «مقیاس» و «معیار» قانونشناسی است. به عبارت دیگر جای پایی است برای عقل که در ردیف کتاب و سنت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط به شمار آید. آنجا که به امامت و رهبری مربوط میشود یک «شایستگی» است، آنجا که پای اخلاق به میان میآید آرمانی انسانی است،و آنجا که به اجتماع کشیده میشود یک «مسئوولیت» است»[4]
شهید مطهری با دید حساس و تیزبین خود مانند تحلیل هر مسأله دیگری ابتدا به طرح بحث عدل و پیشینه آن در فرهنگ اسلامی میپردازد، به جدالهای متکلمان و حکما در این باب اشاره میکند و به تعریف و طرح اقسام و شئوون آن میپردازد، و با نگاه نقادانه و موشکافانه خود برداشتهای مکاتب مختلف را از این بحث بیان و نقد میکند و سرانجام نظر اسلام را در مورد مسأله، چگونگی پیاده کردن و اجرای آن و نتایج عدم عمل به آن بیان میدارد. در این مقاله سعی شود تا حد ممکن به بحث عدالت اجتماعی از منظر استاد به ترتیب بپردازیم.
پیشینه تاریخی اصل عدل در فرهنگ اسلامی
شهید مطهری در بیان مسألة عدل، به ریشة آن در جهان اسلام و حد علم کلام اسلامی می پردازد.
استاد ابتدا برای بیان عدل از مسأله جبر و اختیار آغاز می کند؛ زیرا رابطة مستقیمی میان بحث جبر و اختیار و عدل می بیند و آن را لازمة بحث عدل می داند:
«بحث جبر و اختیار خود به خود بحث «عدل» را به میان می آورد، زیرا رابطة مستقیمی است میان اختیار و عدل از یک طرف و جبر و نفی عدل از طرف دیگر، یعنی تنها در صورت اختیار است که تکلیف و پاداش و کیفر عادلانه مفهوم و معنی پیدا می کند.»[5]
در ادامه استاد به دو دسته متکلمین اسلامی اشاره می کند که در مورد این بحثها اختلاف پیدا کردند. دسته ای که طرفدار عدل و اختیار شدند، معتزله و دستة دیگر که طرفدار جبر و اضطرار گردیدند اشاعره نام گرفتند. هر کدام از این دو دسته، عدل الهی را به گونه ای خاص تفسیر کردند و این شروع ماجرا بود:
«اشاعره معتقد بودند معنی عادل بودن ذات حق، این نیست که او از قوانین قبلی به نام قوانین عدل پیروی نمی کند بلکه این است که او سر منشأ عدل است، آنچه او می کند عدل است نه اینکه آنچه عدل است او می کند. عدل و ظلم، متأخر و منتزع از فعل پروردگار است (…( فعل پروردگار مقیاس عدل است»[6]
اما به اعتقاد معتزله «عدل، خود حقیقتی است و پروردگار به حکم اینکه حکیم و عادل است طرحهای خود را با معیار و مقیاس عدل انجام می دهد.»[7]
دامنة این مسأله خواه نا خواه گسترش یافت و به بحث حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال رسید. آیا بطورکلی کارها دارای صفت ذاتی حسن و یا صفت ذاتی قبح می باشند؟ یا این همه قراردادی و اعتباری است؟ و چون سخن از صفات ذاتی افعال به میان آمد قهراً پای عقل و استدلال عقل در اکتشاف این صفات به میان آمد. این بحث به این صورت مطرح شد که آیا عقل در ادراک اشیاء، «استقلال» دارد و به تنهایی قادر به درک و تشخیص آنهاست یا به کمک و راهنمایی مرجعی مانند شرع نیاز است؟ اینجا نیز اختلاف دو گروه
سایر محصولات :
عدالت اجتماعی2
عدالت اجتماعی2...
عدالت اجتماعى در حکومت علوىعدالت اجتماعى در حکومت...
عدالت اجتماعیعدالت اجتماعی...
تحقیق در مورد والیبال و بسکتبالتحقیق در مورد والیبال...
عاشورا2عاشورا2...
تحقیق در مورد جایگاه و اهمیت نفت در اقتصاد ایرانتحقیق در مورد جایگاه و اهمیت...
طهران یا تهرانطهران یا تهران...
تحقیق در مورد والیبال 19 صتحقیق در مورد والیبال 19...
عاشوراعاشورا...
ظهورظهور...
تحقیق در مورد تولید ناخالص داخلیتحقیق در مورد تولید...
تحقیق در مورد واردات و صادرات 19صتحقیق در مورد واردات و صادرات 19ص...
ظهور ساختارهای جبریظهور ساختارهای جبری...
طول کمان، مساحت و تابع Arcsineطول کمان، مساحت و تابع...
تحقیق در مورد هلوتحقیق در مورد هلو...
تحقیق در مورد تولید نا خالص ملیتحقیق در مورد تولید نا خالص...
تحقیق در مورد نیما یوشیجتحقیق در مورد نیما...
طول کمانطول کمان...
طراحی رگولاتور Buck ،12V به 5v1Aطراحی رگولاتور Buck ...
تحقیق در مورد توضیح مختصری درباره شکتهای سهامی عامتحقیق در مورد توضیح مختصری درباره شکتهای...
تحقیق در مورد نگهداری مواد قابل انفجار 12 صتحقیق در مورد نگهداری...
تحقیق در مورد نگاهی به علم از دیدگاه قرآن و احادیثتحقیق در مورد نگاهی به علم از...
تحقیق در مورد توسعه صادراتتحقیق در مورد توسعه صادرات...
طلاق4طلاق4...
تحقیق در مورد نمایشگاه گل و گیاهتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد توسعه اقتصادیتحقیق در مورد توسعه اقتصادی...
طرحى از سیماى عسکرىعطرحى از سیماى عسکرىع...
تحقیق در مورد نقش دلار در تجارت بین الملل 18 صتحقیق در مورد نقش دلار در تجارت...
دانلود پاورپوینت آفرزیس درمانی فرزیس _ APHERESISدانلود پاورپوینت آفرزیس درمانی فرزیس _ APHERESIS...
طرح کسب و کار راهاندازی کارگاه ساخت ماشینهای مرتبط با تزریق سیمان و استحکام خاکطرح کسب و کار راهاندازی...
تحقیق در مورد توسعه اقتصادیتحقیق در مورد توسعه اقتصادی...
طراحی و محاسبه شاخص های اندازه گیری بهره وری در معاونت توسعه مدیریت و منابعطراحی و محاسبه...
تحقیق در مورد نقاشیتحقیق در مورد...
طراحی و اجر ای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقیقطراحی و اجر...
طراحی شاخص های ارزیابی اقتصادیطراحی شاخص های ارزیابی اقتصادی...
تحقیق در مورد توسعه اقتصاد 2تحقیق در مورد توسعه اقتصاد 2...
تحقیق در مورد نظریه بزرگان در مورد مدیریتتحقیق در مورد...
طراحی تقویت کننده ترانزیستوری RFطراحی تقویت کننده...
ضرورت های خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت در اقتصادضرورت های خصوصی...
تحقیق در مورد نصب کابلهای کامپیوترتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد تجزیه و تحلیل صورتهای مالیتحقیق در مورد تجزیه و تحلیل صورتهای...
ضرورت حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی درضرورت حمایت از...
ضرورت بازاریابی تک به تک در کسب رضایت مشتریضرورت بازاریابی تک به تک در...
ضرارة بن ضمره در مواجهه با معاویهضرارة بن ضمره در...
تحقیق در مورد نرم افزار Outlook چیست؟ 10 صتحقیق در مورد نرم افزار...
ضجهضجه...
صلح حدیبیةصلح حدیبیة...
تحقیق در مورد تامین مالی و سرمایهتحقیق در مورد تامین مالی و...
صفات خداوندصفات خداوند...
شیطانشیطان...
گیاهان تیره نعناعیان 55 صگیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق
برق 10ص
بررسی نقش رسانههای جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمیسبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
آویشن 55 ص
قاعده ضمان ید
کلمات کلیدی :یرا ابطة مستقیمی میlrm شود میlrm پردازد laquo عدل میlrm کند مربوط میlrm قرآن کریم laquo میlrm مسأله سلامی ختیار جتماع نقاشی raquo
- ۹۶/۰۸/۱۲