روزانه

  • ۰
  • ۰

عدالت اجتماعی2

عدالت اجتماعی2

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 27

مقدمه

عدالت اجتماعی از مفاهیم مقدس و والایی است که قرآن کریم آن را به عنوان یکی از هدفهای بعثت انبیاء بیان فرموده است. در آیة فوق، قرآن با صراحت به برقراری عدل در میان انسانها اشاره می‎کند. در این آیه می‎فرماید: «ما فرستادگان خودمان را با دلایل روشن فرستادیم. میزان، یعنی قوانین و مقررات عادلانه، برای چه؟ لیقوم الناس بالقسط، برای اینکه همة افراد بشر به عدالت رفتار کنند و اصل عدالت در میان بشر برقرار گردد. بنابراین، مسألة برقراری عدالت، آن هم با مقیاس بشریت، هدف اصلی و مشترک عمومی همة انبیاء بوده است.[1]

استاد شهید مرتضی مطهری در بحثها و سخنرانیهای خود بسیار به مفهوم عدالت پرداخته و از این حیث می‎توان گفت که این مسأله یکی از دغدغه‎های فکری ایشان بوده است. برای مثال، ایشان پس از نقل حدیثی از امیرالمؤمنین علی(ع) که حضرت در آن «عدل» را بر «جود» در اجتماع ترجیح داده و به تمثیل زیبایی برای اهمیت عدالت در اجتماع می‎پردازد:

«عدل در اجتماع به منزلة پایه‎های ساختمان است و احسان از نظر اجتماع به منزلة رنگ‎آمیزی و نقاشی و زینت ساختمان است. اول باید پایه درست باشد بعد نوبت به زینت و رنگ‎آمیزی و نقاشی می‎رسد. اگر «خانه از پای‎بست ویران است» دیگر چه فایده که «خواجه در بند نقش و ایوان» باشد. اما اگر پایه محکم باشد در ساختمان بی‎نقاشی و بی‎رنگ‎آمیزی هم می‎توان زندگی کرد. ممکن است ساختمان فوق‎العاده نقاشی خوبی داشته باشد و ظاهرش جالب باشد، اما چون خراب است یک باران کافی است آن را بر سر اهلش خراب کند.»[2]

از طرف دیگر از نظر استاد مبنای بحث عدالت در اسلام را باید در خود قرآن کریم جستجو کرد همچنین وی قرآن را علت اصلی حساسیت مسلمانان نسبت به عدل و پرداختن به ‌آن در حوزه‎های مختلف اسلامی می‎داند:

«از نظر ما ریشة اصلی و ریشة ریشه‎های طرحهای علمی و عملی مسأله عدل را در جامعه اسلامی، در درجة اول، در خود قرآن کریم باید جستجو کرد. قرآن است که بذر اندیشة عدل را در دلها کاشت و آبیاری کرد و دغدغة آن را چه از نظر فکری و فلسفی و چه از نظر عملی و اجتماعی در روحها ایجاد کرد.»[3]

همچنین استاد معتقد است در قرآن، همه اصول و هدفهای اسلامی از توحید گرفته تا معاد، و از نبوت تا امامت، از آرمانهای فردی گرفته تا هدفهای اجتماعی بر محورعدل استوار شده است.

«عدل قرآن، آنجا که به توحید یا معاد مربوط می‎شود به نگرش انسان به هستی و آفرینش شکل خاصی می‎دهد و به عبارت دیگر نوعی «جهان‎بینی» است. آنجا که به نبوت و تشریع و قانون مربوط می‎شود یک «مقیاس» و «معیار» قانون‎شناسی است. به عبارت دیگر جای پایی است برای عقل که در ردیف کتاب و سنت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط به شمار آید. آنجا که به امامت و رهبری مربوط می‎شود یک «شایستگی» است، آنجا که پای اخلاق به میان می‎آید آرمانی انسانی است،‌و آنجا که به اجتماع کشیده می‎شود یک «مسئوولیت» است»[4]

شهید مطهری با دید حساس و تیزبین خود مانند تحلیل هر مسأله دیگری ابتدا به طرح بحث عدل و پیشینه آن در فرهنگ اسلامی می‎پردازد، به جدالهای متکلمان و حکما در این باب اشاره می‎کند و به تعریف و طرح اقسام و شئوون آن می‎پردازد، و با نگاه نقادانه و موشکافانه خود برداشت‎های مکاتب مختلف را از این بحث بیان و نقد می‎کند و سرانجام نظر اسلام را در مورد مسأله، چگونگی پیاده کردن و اجرای آن و نتایج عدم عمل به آن بیان می‎دارد. در این مقاله سعی ‎شود تا حد ممکن به بحث عدالت اجتماعی از منظر استاد به ترتیب بپردازیم.

پیشینه تاریخی اصل عدل در فرهنگ اسلامی

شهید مطهری در بیان مسألة عدل، به ریشة آن در جهان اسلام و حد علم کلام اسلامی می پردازد.

استاد ابتدا برای بیان عدل از مسأله جبر و اختیار آغاز می کند؛ زیرا رابطة مستقیمی میان بحث جبر و اختیار و عدل می بیند و آن را لازمة بحث عدل می داند:

«بحث جبر و اختیار خود به خود بحث «عدل» را به میان می آورد، زیرا رابطة مستقیمی است میان اختیار و عدل از یک طرف و جبر و نفی عدل از طرف دیگر، یعنی تنها در صورت اختیار است که تکلیف و پاداش و کیفر عادلانه مفهوم و معنی پیدا می کند.»[5]

در ادامه استاد به دو دسته متکلمین اسلامی اشاره می کند که در مورد این بحثها اختلاف پیدا کردند. دسته ای که طرفدار عدل و اختیار شدند، معتزله و دستة دیگر که طرفدار جبر و اضطرار گردیدند اشاعره نام گرفتند. هر کدام از این دو دسته، عدل الهی را به گونه ای خاص تفسیر کردند و این شروع ماجرا بود:

«اشاعره معتقد بودند معنی عادل بودن ذات حق، این نیست که او از قوانین قبلی به نام قوانین عدل پیروی نمی کند بلکه این است که او سر منشأ عدل است، آنچه او می کند عدل است نه اینکه آنچه عدل است او می کند. عدل و ظلم، متأخر و منتزع از فعل پروردگار است (…( فعل پروردگار مقیاس عدل است»[6]

اما به اعتقاد معتزله «عدل، خود حقیقتی است و پروردگار به حکم اینکه حکیم و عادل است طرحهای خود را با معیار و مقیاس عدل انجام می دهد.»[7]

دامنة این مسأله خواه نا خواه گسترش یافت و به بحث حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال رسید. آیا بطورکلی کارها دارای صفت ذاتی حسن و یا صفت ذاتی قبح می باشند؟ یا این همه قراردادی و اعتباری است؟ و چون سخن از صفات ذاتی افعال به میان آمد قهراً پای عقل و استدلال عقل در اکتشاف این صفات به میان آمد. این بحث به این صورت مطرح شد که آیا عقل در ادراک اشیاء، «استقلال» دارد و به تنهایی قادر به درک و تشخیص آنهاست یا به کمک و راهنمایی مرجعی مانند شرع نیاز است؟ اینجا نیز اختلاف دو گروه









سایر محصولات :
عدالت اجتماعی2

عدالت اجتماعی2...

عدالت اجتماعى در حکومت علوى

عدالت اجتماعى در حکومت...

عدالت اجتماعی

عدالت اجتماعی...

تحقیق در مورد والیبال و بسکتبال

تحقیق در مورد والیبال...

عاشورا2

عاشورا2...

تحقیق در مورد جایگاه و اهمیت نفت در اقتصاد ایران

تحقیق در مورد جایگاه و اهمیت...

طهران یا تهران

طهران یا تهران...

تحقیق در مورد والیبال 19 ص

تحقیق در مورد والیبال 19...

عاشورا

عاشورا...

ظهور

ظهور...

تحقیق در مورد تولید ناخالص داخلی

تحقیق در مورد تولید...

تحقیق در مورد واردات و صادرات 19ص

تحقیق در مورد واردات و صادرات 19ص...

ظهور ساختارهای جبری

ظهور ساختارهای جبری...

طول کمان، مساحت و تابع Arcsine

طول کمان، مساحت و تابع...

تحقیق در مورد هلو

تحقیق در مورد هلو...

تحقیق در مورد تولید نا خالص ملی

تحقیق در مورد تولید نا خالص...

تحقیق در مورد نیما یوشیج

تحقیق در مورد نیما...

طول کمان

طول کمان...

طراحی رگولاتور Buck ،12V به 5v1A

طراحی رگولاتور Buck ...

تحقیق در مورد توضیح مختصری درباره شکتهای سهامی عام

تحقیق در مورد توضیح مختصری درباره شکتهای...

تحقیق در مورد نگهداری مواد قابل انفجار 12 ص

تحقیق در مورد نگهداری...

تحقیق در مورد نگاهی به علم از دیدگاه قرآن و احادیث

تحقیق در مورد نگاهی به علم از...

تحقیق در مورد توسعه صادرات

تحقیق در مورد توسعه صادرات...

طلاق4

طلاق4...

تحقیق در مورد نمایشگاه گل و گیاه

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد توسعه اقتصادی

تحقیق در مورد توسعه اقتصادی...

طرحى از سیماى عسکرىع

طرحى از سیماى عسکرىع...

تحقیق در مورد نقش دلار در تجارت بین الملل 18 ص

تحقیق در مورد نقش دلار در تجارت...

دانلود پاورپوینت آفرزیس درمانی فرزیس _ APHERESIS

دانلود پاورپوینت آفرزیس درمانی فرزیس _ APHERESIS...

طرح کسب و کار راه‎اندازی کارگاه ساخت ماشینهای مرتبط با تزریق سیمان و استحکام خاک

طرح کسب و کار راه‎اندازی...

تحقیق در مورد توسعه اقتصادی

تحقیق در مورد توسعه اقتصادی...

طراحی و محاسبه شاخص های اندازه گیری بهره وری در معاونت توسعه مدیریت و منابع

طراحی و محاسبه...

تحقیق در مورد نقاشی

تحقیق در مورد...

طراحی و اجر ای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقیق

طراحی و اجر...

طراحی شاخص های ارزیابی اقتصادی

طراحی شاخص های ارزیابی اقتصادی...

تحقیق در مورد توسعه اقتصاد 2

تحقیق در مورد توسعه اقتصاد 2...

تحقیق در مورد نظریه بزرگان در مورد مدیریت

تحقیق در مورد...

طراحی تقویت کننده ترانزیستوری RF

طراحی تقویت کننده...

ضرورت های خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد

ضرورت های خصوصی...

تحقیق در مورد نصب کابلهای کامپیوتر

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

تحقیق در مورد تجزیه و تحلیل صورتهای...

ضرورت حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در

ضرورت حمایت از...

ضرورت بازاریابی تک به تک در کسب رضایت مشتری

ضرورت بازاریابی تک به تک در...

ضرارة بن ضمره در مواجهه با معاویه

ضرارة بن ضمره در...

تحقیق در مورد نرم افزار Outlook چیست؟ 10 ص

تحقیق در مورد نرم افزار...

ضجه

ضجه...

صلح حدیبیة

صلح حدیبیة...

تحقیق در مورد تامین مالی و سرمایه

تحقیق در مورد تامین مالی و...

صفات خداوند

صفات خداوند...

شیطان

شیطان...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق
برق 10ص
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
آویشن 55 ص
قاعده ضمان ید

کلمات کلیدی :یرا ابطة مستقیمی میlrm شود میlrm پردازد laquo عدل میlrm کند مربوط میlrm قرآن کریم laquo میlrm مسأله سلامی ختیار جتماع نقاشی raquo
  • ۹۶/۰۸/۱۲
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی